Sejenak~


Assalamualaikum..
Setelah berkurun jugak tidak menyinggah ke halaman ini.. halaman di mana corat coret semasa yg di mana ku curahkan semasa kelapangan..
Waktu kian berputar dan akhirnya sekarang ini adalah bulan yang di nanti2 kan oleh seluruh Umat Islam di Dunia iaitu kedatangan Bulan Ramadhan, Bulan segala rahmat dan sesungguhnya bulan ini ialah Bulan di turunkan Al-Quran..
Subhanallah..itulah kekuasaan Allah yang di berikan kepada hamba2 Nya yg tidak terdapat pada yang lain..
betapa untungnya Umat manusia kerana telah di berikan peluang untuk istiqamah dan mengumpul kebaikkan dan sekaligus untuk berusaha melakukan yang terbaik pada bulan ini..
ini lah perjuangan yang perlu di lalui oleh setiap insan.tidak dilupakan juga, ada segelintir dan sekelumit umat manusia yang masih alpa dan juga yang masih tidak bersyukur dengan apa yang telah di berikan pada kita..
Begitulah lumrah manusia, andai lah kata, setiap nafas dan setiap udara yang kita hembus ni perlu di bayar, mampukah kita??? Allah tidak pernah meminta apa2 melainkan menginginkan hamba-hambanya  untuk selalu berada dekat dengan nya dan mahukan hamba-hambanya sentiasa mengerti dan mensyukuri atas segala nikmat yang telah diberi pinjam kepada kita.
Dalam mencari kebahagian, haruslah kita mencari keredhaannya sebelum meminta keredhaan dari manusia itu sendiri. Allah telah menjanjikan kepada hamba2 Nya bahawa, andai kita berniat baik dan semua yang kita niatkan itu adalah di jalan nya, maka Allah akan mempermudahkan segala urusannya. tiada apa yang kita harapkan adalah hanya keredhaan daripada Allah dan seterusnya kedua orang tua kita.
Melayari kehidupan sebagai seorang hamba Allah, ujian yang selalu di hadapi sememangnya sukar kita duga dan kadang2 tu, apa yang terjadi semuanya luar dari bidang kuasa kita..
tapi, pernah kah kita fikir sejauh manakah kemampuan kita dalam menangani kemampuan tersebut?
dan pernah kah kita fikir, kenapa Allah memilih kita untuk mengharungi segala ujian tersebut?
ini kerana kita adalah insan yang terpilih oleh Allah dan Allah ingin menguji kita agar kita akan kembali kepadaNya dan itu menunjukkan Allah sentiasa Akan dan sentiasa tetap ada buat hamba2 Nya, cuma kita manusia yang leka dan tidak pernah fikir sejauh itu..
Mencari resolusi memang payah, tapi apa yang perlu, adalah berbekalkan doa, usaha dan ketekunan, insyALLAH akan di permudahkan jalannya..
Sesungguhnya Allah bersikap adil dan pemurah kepada hamba2 nya..
setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.
cuma, cara nya di luar jangkaan kita. itu menunjukkan Allah sayang kan kita!

Berdiri aku disini, bukan hanya seketika, tetapi hidup ini adalah aturan Allah dimana Allah telah memberikan jalan hanya Aku yang perlu membuat pilihan..
*Gambar CopyPaste*
Keredhaan Allah yang di cari, sesungguhnya tiada apa yang diharapkan oleh setiap umat manusia dan Islam, untuk ke Syurga yang dimana Allah telah sediakan buat kita! Moga hari yang kita lalui hendaklah diringi doa dan restu dari ALLAH..hidup dan mati kita hanyalah untuk ALLAH...
Merindukan kehadirannya dalam hidupku......biarlah dapat ku cari di dalam Tahajjud ku..

:: Dari sujud ke sujud ::


Alhamdulillah.. selesai sudah menyaksikan drama dari sujud ke sujud..
drama yang di sambung dari cerita ketika cinta bertasbih 1,2 dan the series.
kenapa mesti sambungan?
mengikut pendapat sya, cerita seperti ini haruslah di teruskan kerana setip jalan cerita ini adalah situasi dimana hari-hari setiap insan akan hadapi dan melalui cerita seperti ini, kita mampu untuk mempelajari ilmu-ilmu yang kadang-kadang kita sikar untuk dapat di luar sana dan melalui drama-drama seperti ini, kita dapatlah memahaminya dengan penggunaan ayat seharian kita..
setiap apa yang berlaku pada kita semestinya adlah aturan daripada Allah kepada hamba-hambanya.. dan kadang-kadang sya leka dengan segala kehidupan duniawi dan menjadi alpa dengan sekeliling. itulah manusia.
setiap apa yang berlaku semuanya bergantung pada diri sendiri.

seandainya kita lemah, janganlah kita bandingkan diri kita dengan seorang yang kuat dan seandainya kita kuat janganlah membandingkan diri kita dan membanggakan diri kita di hadapan insan yang lemah. biarlah kita membantu yang lemah dan yang lemah akan cuba memperbaiki diri mereka untuk menjadi lebih kuat .
setiap aturan itu juga sebenarnya sebagai kesedaran buat kita.. peristiwa yang berlaku di sekeliling kita itu sebenarnya adalah sebagai cermin panduan buat kita.
adakalanya kita tidak melihat cermin itu kerana kita terlepas pandang dan kerana kita rasa tidak perlu untuk melihat cermin itu..
tetapi ingatlah, setiap apa yang dilakukan semestinya punya sebab dan setiap persoalan itu pasti punya jawapan..

Teringat ada segelintir di kalangan rakan-rakan yang pernah dan selalu cakap ayat ini
" alaa, kau apa tau sangat.. kau tak ada pengalaman,jangan nak masuk campur"
" kau kena belajar ni, sebab kau tak tau apa-apa".
" kau ni kenapa, tak kan lah benda tu pun tak tau"..

sejujurnya, bila mana perkataan itu di sebut, hati agak sedikit tersentap, bukan bermaksud marah and tak terlintas langsung pun nak marah sebenarnya.. cuma, aku bersyukur dan berterima kasih pada mereka kerana telah menyedarkan dan telah membangkitkan semangat aku untuk sentiasa mencari apa yang perlu di ketahui.
cuma,kadang kala, perkara yang tidak perlu di ketahui itu sebenarnya lebih baik kan..
kadang-kadang manusia ini lebih banyak menunjukkan sikap kebodohannya daripada sikap kebijaksanaannya..
perlu lah berhemah dan teguran itu seharusnya membina dan bukannlah menghentam di antara satu sama lain.. ilmu itu indah..perlu lah di kongsi.. bukannya di perli-perli dan bukannya di hina...

sesuatu yang kadang-kadang kita anggap perkara itu tak penting tapi hakikatnya ia sangat penting..biarlah ia berlandaskan di atas garisan yang betul..

corat coret ini hanyalah nukilan yang ingin berkongsi pandangan dan masih lagi mencari dan meneliti dan untuk lebih memahami dengan segala penciptaan Allah ..

diri ini masih lagi kerdil dan masih lagi lemah untuk mencapai segala apa yang di inginkan.. misi sekarang hanyalah untuk mencari dan meneliti apa yang terbaik buat diri ini.. Cinta illahi yang ingin di cari sesungguhnya ku tahu masih banyak lagi yang aku perlu pelajari..
hati ini sesungguhnya milik Allah dan aku hanyalah pemilik jasad ini yang bertanggung jawab untuk mematuhi dan mengikut apa yang telah tertulis buat hambaMu.. 
ku lewati jalan-jalan yang terbaik buat aku...
di jalan di mana aku sentiasa diredhai ALLAH...
dan dari situlah Dari sujud ke sujud ku memohon segalanya pada MU..

Bila Mana~


Bila mana Allah telah menjanjikan kepada setiap hamba2 nya dan kita haruslah terima kerana apa yang tertulis buat kita adalah yang paling baik buat kita..
setiap saat dan detik ketika mendengar sekeliling berbisik tentang betapa rindunya mereka kepada Dia, sesungguhnya aku juga rasa begitu..
perasaan yang sukar di ungkapkan dan sesungguhnya mau saja aku melontarkan perasaan rindu dan cintaku pada Dia.
terkadang hati dan diri ku rasa malu kerana aku tidaklah sempurna pada pandangan mata manusia, ada saja kekhilafan yang aku lakukan..
setiap apa yang aku lalui kekadang membuatkan aku lupa diri ..


sesungguhnya, sudah ku tahu aku mempunyai peluang dan sentiasa akan ada peluang itu untuk aku berubah dan untuk aku memohon ampun padaNya..
malu benar pada diri ini...
tersangat lah malu... 
kadang-kadang ingin mengelak dan terkadang selalu ingin berhati-hati
tetapi apa kan daya, bila kita berhati2 itu lah yang kekadang ia menjerat diri...

Manusia memang mudah lupa diri dan manusia terkadang tidak pernah kenal dek untung..hanya mementingkan diri sendiri.. dan ada juga yang sombong di dunia sehingga kan lupa sujud dan bersyukur kepada Dia..
kejayaan yang di milik dan kesenangan yang ada hanyalah sementara..

walaupun ilmu yang tinggi tetapi ilmu itu di gunakan untuk membangga diri
memanglah tiada faedahnya..ilmu itu untuk di kongsi dan ilmu itu di gunakan untuk sama2 bantu membantu diantara satu sama lain..

TIADA GUNA BILA DI MULUT BERBICARA TENTANG CINTA KEPADA DIA DAN TAKUTNYA KAU PADA DIA, TETAPI DI HATI PENUH DENGAN PERASAAN HASAD DENGKI DAN HANYALAH HIPOKRIT SEMATA-MATA UNTUK KAU MENGABURI MATA-MATA MANUSIA~

sedarlah wahai manusia, hidup ini umpama roda dan yang paling harus di ingat
kita disini hanyalah sementara kerana yang pasti nya kita sudah ada tempat tinggal yang kekal..
hanya amalan yang perlu diiringi bersama kita hingga ke akhir hayat kita
wahai manusia..

Cinta ini hanya akan kekal bersama dengan kita..tiada siapa yang dapat memutuskan perasaan cinta ini selain diri kita sendiri..
kita lah yang mencorakkan perasaan cinta dan kasih sayang kita dengan Dia..
sesungguhnya redhanya dan kasihnya yang kita inginkan dalam melalui kehidupan kita sebagai manusia..

 Sesungguhnya cinta terhadap Dia tidak akan pernah berubah walau sedetik..
kita tidak akan pernah puas dalam mencari redhanya..
pada Dia kita mohon dan pada Dia juga kita berserah~

Bersihkan lah hati dan jiwa kita semua untuk Dia..

<3 <3 <3


Andainya dapat ku menulis nota-nota CINTA buat Dia~


Aku Rindu PadaMu~~